Penumpang bukan cari arak, wanita seksi


Datuk Mohamad Shukri Mohamad



KOTA BHARU 8 Sept.- Hidangan arak dan imej pramugari yang tidak menutup aurat ketika bertugas bukan faktor utama yang mampu menarik minat penumpang menggunakan perkhidmatan Malaysia Airlines (MAS).

Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad berkata, persepsi MAS akan lebih berdaya saing jika memiliki dua perkara itu perlu dikikis kerana penumpang lebih mementingkan aspek perkhidmatan terbaik terutama dari segi ke­selesaan dan jaminan keselamatan.

Justeru, kata beliau, dua langkah drastik iaitu tidak menghidangkan arak dan pramugari menutup aurat, seiring dengan hukum syarak tersebut bukan sahaja diyakini tidak menjejaskan MAS, malah menaikkan lagi imej Malaysia sebagai sebuah negara Islam yang dikagumi di seluruh dunia.

"Saya bagi contoh, pelancong asing datang ke Malaysia, mereka bukan hendak tengok bangunan pencakar langit, sebab itu semua sudah ada di negara masing-masing. Mereka mahu tengok kampung dan keindahan alam semula jadi negara.

"Begitu juga penumpang penerbangan antarabangsa, mereka naik pesawat bukan hendak cari arak atau lihat kakitangan yang tidak menutup aurat, sebaliknya mahu keselesaan dan supaya selamat tiba," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Utusan Malaysia hari ini me­laporkan gesaan Mufti Kedah, Datuk Sheikh Muhammad Baderuddin Ahmad supaya MAS membawa imej Islam dengan menghentikan hidangan arak serta membenarkan pramugari menutup aurat ketika bertugas.

Sebelum itu, Penasihat Majlis Agama Islam Negeri Johor (MAINJ), Datuk Nooh Gadut meminta syarikat penerbangan itu menjadikan tragedi pesawat MH370 dan MH17 sebagai iktibar untuk melakukan transformasi seiring dengan ajaran Islam.

Malah, dua perkara sama pernah dibangkitkan oleh Kesatuan Kebangsaan Anak-Anak Kapal Kabin Malaysia (Nufam) sendiri.

Mengulas lanjut, Mohamad Shukri berkata, MAS perlu mencontohi stesen-stesen televisyen yang membuat perubahan dengan membenarkan personaliti serta pembaca beritanya menutup aurat.
"Ada beberapa syarikat penerbangan lain seperti Brunei turut membenarkan pramugarinya berpakaian sopan dan menutup aurat selain tidak menghidangkan arak, tidak ada masalah pun," katanya.

Comments