Nav 4: Solo

Utk exercise navigation 4 nie, kitorang mesti pas dulu solo check baru boleh pegi solo for the 1st time...

Alhamdulillah beberapa hari yg lepas aku dh settle solo check ngan Capt Rizwan, dan arini aku dh settle buat solo flying aku...syok beb!! Bayangkanlah ko sorang2 aje atas sane..terbang plak jauh dari biasa..slalunye stakat Bachok n Uban training area...

Ok..route utk kali nie mcm nie : WMKC (airport KB) - Peringat - Tanah Merah -Dabong - Tanah Merah - WMKC..nk pegi ni Nav nie bukan semudah yg korang ingat...sebelum tu lagi byk preparation kene buat mcm Map (kene study betul), Flight Plan, Nav log dan lain2 lagi...

Aircraft yg aku naik tadi is 9M-ACA..aku ske sgt kapal nie coz mudah utk land..maybe tyre die best kot...so ko dpt land dgn baik...Yg menarik lagi sortie aku nie pagi dlm pkul 9.00 am...so awan pun xde laa byk, angin yg tenang n sejuk!!!

Bergambar jap kat holding point Charlie..hehhehe

After dh siap semua aku naik Eagle tu sorang2 n start...sebelum dh siap baca doa ...mintak kat Allah supaya selamat pegi dan balik..Amin....

Aku buat sama ape yg Capt Rizwan aja...mase dh take off tower bagi instruction kat aku utk climb 3000ft...dlm 5 minit aku dh sampai Peringat...tempat nie penting coz semua navigation utk cadet2 APFT akan start kat sini....

Dh nk sampai kat Tanah Merah...

On the way ke Tanah Merah plak, tower suruh climb lagi ke 5000ft...wah bestnye coz dh laa awan xde sgt..sejuk plak tu...best tau :) so dh nk sampai Tanah Merah tu aku amik laa gambar dari atas...basically Tanah Merah nie besar n landmark yg paling jelas is lengkuk Sg Kelantan...pastu die ade 2 jambatan...

Bile dh overhead Tanah Merah aku change heading ke Dabong plak...perjalanan ke sana agak jauh skit...kire2 17 minit utk sampai...ape lagi..sesi bergambar laaa!!! byk gak laa gambar2 yg aku amik tapi xde laa semua aku upload...kalu korang nk tgk ko bley tgk dlm facebook aku ok!!

Lengkuk sungai yg menarik kat Dabong

Cube perati betul2 kat ujung sayap kapal terbang tu...ade air terjun :)

Ha..ni gambar Dabong dari atas..superb kan!! Dabong nie dikelilingi gunung2 yg tinggi..kat sini laa ade air terjun Gunung Setong n Ayam...kecik aje Dabong nie and kat sini ade 2 sungai yg bertemu dan membentuk huruf Y...dah sampai Dabong aku patah balik ke Tanah Merah....seterusnya ke KB airport....

Tarahan tanah utk kelapa sawit....Dabong - Tanah Merah

"APAC 2151, Dabong 30', 5000ft, Tanah Merah 47'...."

Landmark 'pulau' on the way balik dari Tanah Merah- KB

Walapun awan ko tgk ari2, tapi pemandangan dari atas sgt laa lain...indah dan cantik sgt ciptaan Allah S.w.t..bebaloi aku rase berbelanja beratus2 ribu ringgit utk pemandangan yg x ternilai nie...

Tuhan itu maha kaya...the best picture :)

Aku selamat land kat airport kire2 pukul 10.20 am...syukurlah.....

Comments

kapitan said…
its always good to read other ppl experience...
Acab Asyravin said…
hope it can benefit u :)