Nav 7: Terengganu

Alhamdulillah...aku dh selamat sampai balik ke KB after Nav ke Terengganu...Ni nk cite skit laa pengalaman ke sane..but gambar xde laa coz fly ngan instructor...takpe...solo nanti aku akan amik gambar byk2...hhehehhehehhe

Basically, dlm batch aku aku yg 1st skali pegi Terengganu tu...rezeki aku laa tu...maybe sbb aku nye call sign 1st tu yg pegi dulu...tapi ape yg penting bukan sape yg pegi dulu...kualiti sortie ko tu yg mustahak :) x gune pegi awal2 tapi fuck up....

Sortie aku pagi tadi sepatutnye pukul 9 am naik 9M.BEF (terkenal dengan transponder yg rosak) ...tapi mase kitorang dh dlm aircraft and nk wat start up call...tower plak x dengar kitorang...aduh...takkan nk cancel or delay lagi sortie nie...lame gile aku prepare utk sortie ke Terengganu nie...

Capt Rizwan, suruh aku shutdown dulu n mintak engineer CTRM ( diorang in charge utk Kapal Eagle ni)....After isi defect book utk, aku cari brader engineer nie...kat workshop xde laa plak...mane mamat2 nie...pastu ade engineer Piper ckp gy diorang kuar mkn...Mak aii!!! Brape lame lagi nie....tension plak aku....Dlm 15 minit after dat...aku nampak diorang masuk...syukurlah......

Nk dipendekkan cite tu...kat pukul 9.30 am diorang dh siap repair kat radio tu...rupe2nye ade connector tercabut kat belakang...aduh!!! bahaya tu beb...kalu tercabut mase pegi nav sorang2..x ke naye tu.......uhuhuhuhu..Pas aku wat radio check utk diorang...semua dh ready utk pegi....Aku panggil Capt Rizwan n kitorang pun berlepas ...

Basically route baru utk ke Terengganu nie mcm ko akan lalu Tok Bali, Bandar Permaisuri, Batu Rakit..dll....time nie laa jugak aku sempat dpt pengalaman mcm mane KB Tower handover aku ke Gong Kedak Tower..style gak beb!!

Mase on route Tanah Merah ke Tok Bali...aku dpt tgk airfield Gong Kedak...sini laa tempatnye Sukhoi 30 MKM punye base...dari atas ko tgk airfield kosong aje...yelah..hangar die kene laa sorok coz safety purpose

Time dh nk sampai Kuala Terengganu airport aku dpt tgk rwy die gile panjang...mane x nye Boeing 747 pun bley land!! KT Tower bagi instruction utk land Rwy 04 (Left Hand Circuit)...kitorang join Mid Down wind and proceed utk ke final.....depan aku ade kapal dari HMA...call sign diorang MAHA...mase nak land tu aku rase height aku agak tinggi coz sebelum nk round up no 04 tu aku nampak lagi...tapi layan aje laaa..rwy diorang panjang gile..rugi laaa if x gune betul2...hhehehehhehe

After take off kitorang proceed as per flight plan laa balik ke KB..tapi sepatutnye dari airport tu aku kene pegi Penarek...on the way ke sane Gong Kedak Tower suruh divert ke Pulau Perhentian...mase tu jugak laa aku kalut2 buat diversion and cari EET....rezeki aku laa agaknye...cantik gile pemandangan Pulau Perhentian dari atas...last aku pegi Pulau Perhentian mase aku darjah 4 agaknye...lame gile beb....nie yg nk membuatkan aku nk pegi....Mase lalu atas Pulau perhentian kecik aku nampak ade sebijik Sukhoi tgh buat low level...Capt Rizwan ckp...mamat2 nie mesti nk show off!!! Hahahhahahha...itu laa kejenye if xde ape nk buat...ala biarkan laaa mesti boring diorang x buat ape2....

After that kitorang proceed ke Pulau Susu Dara....bentuk die macam breast pompuan yg masih remaja ok..mantap lagi...if dh kawin luyut beb!!! Aku ngan Capt Rizwan gelak terbahak2 mase tgk Pulau nie....

Dh overhead pulau nie n buat RT call..kitorang proceed direct ke Bachok...if cuaca ok korang boleh nampak Buddha statue dari jauh....

Masuk ke KB town , dpt clearance dari Tower utk join mid downwind utk land....Touchdown aje kat KB airport lega sgt coz slamat pegi n selamat balik...Minyak dlm eagle tu tinggal 10 us gallon aje...huhuhuhuhu gile minimum beb.....

Comments

Popular Posts