Tragedi pesawat terhempas




KEMALANGAN udara melibatkan nahas pesawat boleh dikatakan antara igauan paling ngeri yang mungkin berlaku. Bahkan menggunakan pengangkutan udara boleh diibaratkan seperti satu perjudian untuk tiba ke sesuatu destinasi.

Bagi mereka yang lemah semangat, pengalaman berada di dalam kabin bukan sahaja boleh mencetuskan gemuruh, bahkan ada yang menderita akibat ketakutan yang melampau (aerofobia).
Walaupun risiko kemalangan udara berjaya dikurangkan melalui perkembangan teknologi penerbangan moden, namun risiko kegagalan operasi sesebuah pesawat tidak dapat disangkal.

Di Malaysia, jumlah kemalangan pesawat terhempas boleh dikatakan rendah, Sungguhpun begitu, sejarah penerbangan negara tetap mempunyai episod hitamnya.
Beberapa tragedi sekitar 1970-an dan 1980-an antara yang pernah menggegarkan masyarakat negara ini. Nama-nama pesawat seperti Nuri, Pilatus dan pelbagai nama helikopter antara yang kerap kedengaran setiap kali berlakunya nahas.

Selain meremukkan hati keluarga mangsa, kemalangan udara yang kerap melibatkan pesawat ringan dan helikopter turut memaksa agensi-agensi kerajaan yang terbabit bertungkus-lumus melakukan kerja menyelamat dan merungkai punca kejadian.

Dalam laporan ini, wartawan S2, ABD. HALIM HADI dan ZAINAL AZHAR MOHAMAD bersama jurugambar, SAIFUL BAHARI ASHARI dan MOHD. NAIM AZIZ merungkai kisah di sebalik beberapa kemalangan udara yang pernah berlaku
di negara ini.



Comments

Popular Posts