Berita dari Utusan Online....

BRUSSELS 9 Mei - Gunung berapi Iceland sekali lagi mengingatkan dunia mengenai kuasanya boleh mengganggu penerbangan antarabangsa dengan penyebaran debunya kali ini menyebabkan penangguhan atau pembatalan beratus-ratus penerbangan antara Eropah dan Amerika Utara.

Kemungkinan penerbangan hari ini masih kabur, dengan tiada tanda menunjukkan penerbangan melintasi Atlantik akan pulih dan debu terus menyelubungi ke timur Sepanyol dan selatan Perancis pada ketinggian rendah.

Penerbangan di seluruh Greenland atau selatan Sepanyol terpaksa dilencongkan bagi mengelak debu sepanjang 2,000 kilometer yang terbentang dari gunung berapi Eyjafjallajokul di Iceland ke utara Sepanyol.

Kira-kira 600 pesawat melakukan penerbangan menyeberangi lautan itu setiap hari, tetapi kini sekurang-kurangnya 40 peratus penerbangan itu terpaksa dilencongkan ke selatan dan selebihnya mengelak Iceland dari sebelah utara, menurut pengawal udara Eropah.

Gangguan lalu lintas udara ini tidak termasuk lagi dengan penutupan lima hari ruang udara Eropah bulan lalu yang memaksa pembatalan lebih 100,000 penerbangan, penumpang-penumpang terkandas di seluruh dunia dan menyebabkan industri penerbangan kerugian lebih 1 bilion euro (RM4.15 bilion).

Di Itali, pihak berkuasa penerbangan awam (ENAC) melaporkan, tidak ada penerbangan dibenarkan terbang di ruang udara utara Itali hari ini dari pukul 8 pagi ke 2 petang ekoran diancam debu gunung berapi.

Di Sepanyol, 19 lapangan terbang di utara negara itu, termasuk lapangan antarabangsa Barcelona ditutup, semalam.

Pihak berkuasa lapangan terbang negara itu menyatakan, lebih 670 penerbangan telah dibatalkan menjelang pukul 2 petang.

Sementara itu, 125 penerbangan masuk dan keluar dari Portugal turut dibatalkan menjelang pukul 11 pagi.

Pada hari biasa, pusat kawalan udara Eropah mengendalikan antara 26,000 ke 30,000 penerbangan.

Selagi gunung berapi Eyjafjallajokul tidak berhenti mengeluarkan debu, masa depan krisis ini bergantung kepada tiupan angin.

Bagaimanapun, letupan gunung berapi itu tidak menunjukkan tanda-tanda untuk berhenti sejak ia mula mengeluarkan debu 13 April lalu. - AP

Comments