Nav 8 (Solo Terengganu)

Alhamdulillah...akhirnya aku selamat pergi dan sampai balik ke KB...x sangka aku dpt sampai ke Terengganu sorang2! Dan dengan Eagle plak tu!! Satu kejayaan peribadi utk aku...tambahan plak aku yg 1st pegi dlm batch aku nie...at least byk gambar yg aku dh amik utk rujukan kawan2...

Flight aku tadi sepatutnya pkul 8.30 am..but kene delay coz visibility less than 3 km..hazy beb...dlm pukul 9 am sortie ngan instructor pegi dulu...aku lepak lagi coz takde ape yg nk dikeja pun...Arini 3 org budak pegi solo Terengganu..aku, Azam, and Ju (batch 19)...basically kitorang berlepas pkul 10.00 am...

Equipment2 utk Nav....

Sebelum tu aku dh prepare brg2 yg perlu dibawak mcm Life Jacket, Head set, Map dan tambahan aku bwk air n keropok yg awek aku bagi..hahhahahah 2 jam 30 minit tu flight..ko naik MAS @ AirAsia mesti nk order mkn gak kan if flight tu lame..hahhahahhahahaa

Ni la a/c yg aku bawak utk ke Terengganu

Posing skit before fly :)

Pas siap buat preflight cx aku dh ready utk naik kapal, arini Eagle yg akan aku bawak is 9M-BEF...mase tu Fuzz pun ade coz die pun tgh buat pre flight cx gak...Kitorang amik gambar skit utk kenangan n pastu aku terus ready dlm cockpit....

After take off semua aku buat cam biasa...cx time and location...oh lupe plak nk bgtau pasal route dari KB ke Terengganu nie...basically utk Eagle flyers, route die lain skit dari silibus coz endurance Eagle nie rendah...Ni route yg aku gune utk ke Terengganu...

WMKC (KB) -Peringat- Tanah Merah- Tok Bali-Bandar Permaisuri-Batu Rakit-WMKN(T'ganu)- Batu Rakit - Penarek-Kuala Besut-Pasir Mas-WMKC

Maintaining 3000 ft from Peringat to Tanah Merah

Tapi after touch n go dari WMKN, aku ade kene divert ..Gong Kedak yg suruh..mase tu after passing Batu Rakit, Gong Kedak mintak aku divert ke Pulau Ru and remain on sea...maybe sbb ade traffic kat inland or airfield di active kot...

Hehehhehe..posing skit :)

Bdw, ade beberapa pengalaman manis and pahit aku alami mase fly ke Terangganu nie antaranya byk gambar2 cantik aku sempat amik, Gong Kedak Airfield pun aku dpt ambik beb! radio failure mase dari Tok Bali ke Bandar Permaisuri and mase nk touch n go kat Terengganu pun ade bende menarik...

Kuala Besut and Kg Raja...

Ok laaa aku nk elaborate ape jadi mase dr Tok Bali ke Bandar Permaisuri...

APAC 2151 (aku) : "APAC 2151, Tok bali 30', 2000ft, Bandar Permaisuri 47' "

Gong Kedak Tower: "Copy that, and contact Terengganu Tower on 123.6"

APAC 2151: "Contact Terengganu Tower on 123.6, APAC 2151 "

APAC 2151: "Terengganu Tower, APAC 2151, Assalamualaikum, How do u read me?"

Senyap aje...aku try skali lagi..T'ganu tower tak jawab...dalam ati aku ckp maybe diorang sibuk kot......pastu Azam buat call, jawab plak Tower kat Azam...ah sudah!!! Radio failure ke nie? Aku try cx balik freq t'ganu...betul aje aku tune...if x mcm mane aku bley dengar Azam bercakap...

Pastu Azam, tolong bagitau kat T'ganu Tower yg aku (APAC 2151) try to contact...pastu aku skali lagi establish contact...no response !!! aduh...nk squawk 7600 ke? Pastu APAC 14 (Capt Babu) tolong relay massage dari ke T'ganu Tower ke aku...Gile 1 Malaysia..saling tolong menolong...Macha jugak yg tolong aku....terhutang budi aku kat Azam ngan Babu...

Pastu Babu ckp T'ganu Tower suruh aku climb 3000 ft ...Mase tu aku dh notice yg aku tgh fly 2000ft ...meanwhile bukit2 yg ade depan and tepi aku semua tinggi lagi...bile ade obstacle radio utk Eagle mmg akan jadi problem....Bile dh climb 3000ft and passing Bandar Permaisuri baru tower dpt contact ngan aku ...alhamdulillah...syukur sgt...

Nie cite mase dh masuk left hand downwind kat Terengganu Airfield...mula2 tower suruh aku masuk early downwind 2000ft...after that die suruh aku ke late downwind maintain 2000 ft! Ape gile tower nie...dh sampai base baru suruh aku descend circuit height and report final..Ape lagi...landing aku dh jadi cam glide laaa...ape2 pun alhamdulillah selamat touch n go...itu yg penting...hahahhahaha!!!

En route WMKN to WMKC: Pulau Perhentian..

En route WMKN to WMKC: Air laut yg membiru

Itulah serba sedikit pengalaman aku ke Terengganu...Sampai kat KB airport pkul 12.20 pm...pastu aku balik Ridel ngan Azam...

Comments