Asia Pasifik perlu 192,300 juruterbang baharu



SINGAPURA 16 Sept. - Projek Boeing bagi rantau Asia Pasifik akan terus menerajui dunia dalam tuntutan untuk mendapatkan ratusan ribu juruterbang baharu untuk syarikat penerbangan komersial, selain juruteknik penyelenggaraan untuk menyokong permintaan yang semakin meningkat untuk penyerahan pesawat baharu dalam tempoh dua dekad akan datang.

Unjuran Juruterbang dan Juruteknik Boeing 2013, yang mengunjurkan permintaan bagi petugas penerbangan, menyatakan syarikat-syarikat penerbangan komersial memerlukan 192,300 juruterbang baharu dan 215,300 juruteknik di rantau Asia Pasifik sehingga 2032.

Bob Bellitto, Pengarah Jualan Global, Perkhidmatan Penerbangan Boeing berkata: "Wujud permintaan sebenar dan mendesak bagi syarikat-syarikat penerbangan dunia, khususnya di Asia Pasifik, untuk mendapatkan petugas yang kompeten.

"Walaupun Boeing melabur dalam teknologi canggih bagi menarik dan mengekalkan tenaga muda yang berminat dalam kerjaya penerbangan, ini (kekurangan pekerja) merupakan isu industri di seluruh dunia yang hanya boleh diselesaikan menerusi penyelesaian industri secara menyeluruh," katanya pada taklimat media mengenai unjuran berkenaan di sini hari ini.

Mengetuai rantau ini dalam permintaan untuk juruterbang dan juruteknik baharu ialah China yang memerlukan 77,400 juruterbang dan 93,900 juruteknik, manakala Asia Tenggara - 48,100 juruterbang dan 50,300 juruteknik.

Bellitto berkata, penerbangan merupakan industri yang menarik untuk disertai dan Boeing mempunyai tanggungjawab bagi memastikan ia merupakan pilihan kerjaya yang berdaya maju untuk belia.
"Tenaga kerja penerbangan untuk esok akan menjadi sangat berbeza berbanding rakan mereka dalam industri itu hari ini. Kami perlu memberi tumpuan terhadap unjuran mereka untuk belajar, beralih daripada teknik kertas dan papan hitam kepada tablet, eBuku, teknologi permainan dan model tiga dimensi."
Unjuran Juruterbang & Juruteknik itu berkait rapat dengan unjuran untuk penghantaran kapal terbang baharu ke seluruh dunia.

Seperti keperluan untuk mendapatkan pekerja baharu, Asia Pasifik juga mengetuai permintaan untuk penghantaran pesawat komersial baharu dalam tempoh 20 tahun akan datang, dengan 12,820 kapal terbang baharu yang diperlukan menjelang 2032 hingga 2013.

Pada April 2013, Boeing mengumumkan keputusan untuk memasang dua simulator latihan penerbangan penuh - 777 dan 737 generasi akan datang - di kampus latihan di Singapura.
Simulator itu dijangka sedia untuk latihan pada awal hingga pertengahan 2014.
Penambahan keupayaan latihan 737 itu akan membantu memenuhi permintaan memandangkan pelanggan di Asia Tenggara serta Jepun, Korea dan China menerima penghantaran pesawat baharu.
Syarikat penerbangan di China dan Indonesia serta di Timur Tengah dan Afrika akan memperoleh manfaat daripada peningkatan kapasiti latihan 777 itu.

Boeing menawarkan portfolio menyeluruh perkhidmatan penerbangan komersial, secara kolektif, dikenali sebagai Edge Boeing yang menawarkan nilai dan kelebihan kepada pelanggan dan industri.
Perkhidmatan Penerbangan Boeing menawarkan penawaran bersepadu dalam memacu prestasi optimum, kecekapan dan keselamatan menerusi penerbangan canggih, penyelenggaraan dan latihan keselamatan kabin serta sokongan dan perkhidmatan simulator melalui rangkaian kampus di enam benua.

Comments

Unknown said…
i hope so..insyaAllah . harap dapat membantu kitaorang yang still jobless.

Popular Posts