Iran mahu hantar kucing pula ke angkasa lepas

TEHERAN 17 Sept. - Selepas berjaya menghantar monyet ke orbit awal tahun ini, Iran sekali lagi mahu mencari kelainan untuk program angkasa lepasnya dengan memilih kucing Parsi bagi tujuan itu.
Pegawai kanan program angkasa lepas Iran, Mohammad Ebrahimi berkata, misi kali akan dilaksanakan pada 21 Mac tahun depan, walaupun terdapat pihak yang mempertikaikan misi membabitkan monyet sebelum ini.
Katanya, selain kucing, Iran juga sedang menimbangkan untuk menghantar seekor tikus dan arnab ke angkasa lepas.

"Pelancaran berikutnya mungkin menggunakan roket lebih besar dan mampu mencapai jarak 116 kilometer,'' katanya.
Iran merancang untuk menghantar angkasawan pertamanya ke orbit menjelang 2018, namun menggunakan haiwan sebagai 'angkasawan' bagi tujuan ujian.

Mohammad dalam pada itu menegaskan bahawa media negara ini telah tersilap menghantar gambar monyet yang menyertai program angkasa lepasnya pada Februari lalu.

Katanya, hanya seekor monyet iaitu 'Pishgam' atau 'Pioneer' dihantar dalam program selama 20 minit itu yang berlepas sejauh 116 kilometer dan berjaya kembali dengan selamat.

Pada 2010, pegawai Iran mendakwa pihaknya telah menghantar seekor tikus, kura-kura dan beberapa ekor cacing menaiki pesawat angkasa lepas, sebagai sebahagian program angkasa lepasnya




Comments

Popular Posts