Pengalaman Pertama Solo

Aku n kimi after selamat mendarat

Ok kawan2..pada hari yg berbahagia nie, aku nk share satu pengalaman yg sangat manis utk sape2 yg bergelar cadet pilot...bukan solo coz ko break ngan awek or balak..nie solo bermaksud ko terbang bersendirian selama 15 minit (buat circuit 1 round) pastu land...

Pengalaman aku solo pada 25 Januari 2010...sungguh bermakna hari tu.. Kalu korang nk tau..mlm sebelumnya aku x bley tido nyenyak beb coz dok pikir ape yg patut di buat mase solo nanti..Ape2 pun aku dh buat preparation ape yg patut supaya aku dpt Solo ngan baik dan tak berlaku ape2 yg tak diingini..insyallah :)

Ok, cite nye bermula gini....Tgh hari Solo Check aku berlangsung..pkul 2.00pm.. A/c yg aku naik utk aritu is 9M-BDR..so far a/c nie very good except transponder die aku rase dah kong!

Ko nk tau mcm mane aku bley ckp kong? Before nk line up kat rwy 10..kan kite kene hold dulu kat Charlie....mase tu la aku set transponder from ON to ALT..sepatutnya Ident aku berkelip2..tapi xde respon..aku tanye Capt Rizal, ok ke if camni...die ckp ok aje if problem, Tower akan bagi instruction..so aku proceed la utk line up bile dh dpt clearance..

Solo check nie sejam..dlm sejam nie sempat la buat 6 kali touch n go..dan yg menarik nye.. byk bende baru aku blaja...

For example, mase touch n go yg ke-5, aku x sedar yg Power Setting aku agak tinggi mase kat threshold..Akibatnya mase ko round up melambung la A/c tu... Sebelum2 nie, kalau bouncing pun..ko just hold last attitude..jgn gerak2..Eagle tu akan settle down sendiri..but kali nie aku decide nk buat Misslanding procedure by Going Around...

Caranya, bile a/c ko bouncing excessively..ko hold last attitude, then apply full power.. kuat beb wa ckp lu..Eagle nie bley terus climb mcm biasa nie ..aku rase Diamond n Piper tak responsive mcm gini!!!! Kagum2x...

Dh dekat 6 kali touch n go, Capt Rizal kate ok...aku land the a/c and parking laa kat Apron tu..Pastu die pesan kat aku nanti nk pegi solo ikut die sign name kat Flight Ops..And die ckp skang x bley naik lagi (mase tu time 3.00pm) coz nk bagi enjin sejuk skit and angin mase tu agak kuat (tapi xdela sampai crosswind 25kt!) HAHAHHAHAH!

Aku ckp kat die aku nk smayang n minum jap..die mcm biasa kate ok aje...mase aku nk letak headset kat bilik kecik AFI ade Kimi ngan Apiz...Cik Haziq n Faiq dh balik..maybe penat laa kut...

Kalu korang nk tau..sebelum korang nk pegi solo nanti, perasaan cuak tu mesti ade beb..x byk ..sikit mesti ade..macho mcm mane pun..toksah nk tipu aku laa korang x cuak...hihihihihihi..

Mase tu la semangat and support dari kwn2 amat penting..nasib baik budak2 nie ade..bley lepak2 n borak2...Pas smayang zohor n minum2 aku masuk flight Ops dlm pkul 4.40pm...Jumpe Capt. Rizal kat situ...and die tunjuk la aku mane nk sign and sebagainye..Pergghh sebelum ni bahagianPIC..Capt aje sign..skang aku beb yg sign kat situ..kembang2x! Then die ckp, " Dlm pkul 5pm ko naik lepas AirAsia land.." aku pun ready kat depan pintu hangar ngan Apiz...

Dlm 10 minit, aku nampak dari jauh landing light AirAsia terang gile babi..Wah! Dh dekat nk Solo aku nie..syukur....Pas aje AirAsia backtrack aku pn berjalan ke arah Eagle yg akan aku terbangkan..bapak jauh parking..kat ujung Apron tu hah...Apiz pun follow skali..mase tu Kimi tgh buat Mental Flying...Amik2 gambar skit..ngan Kimi, Aku terus melangkah masuk dlm Eagle tu..

Lain siout rasenye coz sebelum nie ade org duduk sebelah ko..nie ko sorang2..Sebelum tu Pre-Flight Check aku dh settle..minyak aku kasi Full Tank.. Aku pun masuk laa dlm a/c tu sambil2 baca doa and selawat...Then, aku tunggu la Capt Rizal nk tengok aku Take Off ..dlm 5 minit die still x dtg gak..Aku jadik serba salah nk start..kang ckp aku pandai2 or x sabar nk terbang...So, utk comfirmation aku mintak tolong Apiz tanye Capt Rizal whether aku boleh proceed or tak...Tak lame pas tu lepas jumpe Apiz jumpe die, Apiz berlari kat aku and tunjuk isyarat Good..aku pun start the a/c according checklist...Nk dijadikan cite..nasib baik aku request utk Circuit and landing awal skit kat Ground ...kebetulan aku yg ketiga..sebab if ko request pastu.mesti Ground ckp x bley coz maksimum 3 aje bley buat circuit at 1 time..syukurlah....semua check aku buat seperti biasa...

Mase kat holding point Charlie, Tower bagi aku terus line up...Wah! Kagum beb! ko sorang2 kat tgh2 Runway nk Take Off! satu perasaan yg x dpt ko lupekan...

Alhamdulillah mase roll semua ok and aku take off seperti biasa...Mase kat 400 ft aku boleh nampak pantai Sabak yg cantik..membiru sgt..cantik betul ciptaan tuhan...Angin kat atas agak kuat but still managable... Mase kat downwind..aku buat RT call mcm biase...and dh dekat Mid-downwind Tower suruh extend downwind..Wah..pattern circuit aku dh lain skit...Lepas skit dari Mid-downwind , Tower suruh aku hold late downwind sbb AirAsia (Bank Rakyat) dh nk take off...siout betul..bukan Sierra tak kene hold ke? Xpe laaa..its good experience..ala hold 2 round aje..pastu Tower bagi clearance utk continue approach...fuh, lega betul aku...Mase kat

Final tu, aku nampak windsock tunjuk Headwind dlm 5-8 kt...Alhamdulliah..takde crosswind..

mudah skit nk land..Time nk land pun ok..xde bouncing2...aku terus proceed ke Holding Point Charlie..and request taxi for dispersal...Ground kate ok..aku terus taxi ke arah marshaller ...

Aku nampak Apiz n Kimi setia menanti..huhuhuhuhuh...terharu siout... Pas complete shutdown,

aku bersyukur sangat selamat mendarat..bukak2 canopy terus Apiz menyampaikan amanat Capt Rizal..aku tanya amende nye? Die kate suruh lari keliling a/c 20 kali n hangar 10 kali..! Ye ke? Aku terus jumpe Capt Rizal dulu kat Instructor Room..Die ckp ko dh lari belum? Aku ckp belum lagi..hehehhe So pas aku lari keriangan aku jumpe die balik..salam and sign skali lagi utk choke in/out time..

Ramai laa yg ucapkan congrats kat aku..Capt Rizal, Capt Amrul, Syafiq (AFI), and senior2 dari batch lain..Wah, seronok! Pas aku letak aku nye FTR (Flight Training Report) kat atas meja Capt Rizal..aku pun balik naik bas ngan Apiz...

At that time awek aku (Ikin) pun dtg kat Airport, nk tgk aku fly..bestnye...ramai yg memberi sokongan moral yg tak berbelah bagi :)

Acara mlm tu pulak, aku Open Table kat Kastam...asalnye utk budak2 Batch aku aje..turun2 dh ade budak2 Azam (Batch 19) and Anuar (Batch 17)...Kire skali laa belanja mlm tu...meriah gile beb....

Gitu laa pengalaman manis aku terbang solo..Mmg tak dpt nk dilupakan selagi hayat dikandung badan..Nie ade video2 yg Kimi ngan Apiz amik mase aku terbang on that very day! Happy watching!

Comments