Pesawat Indonesia terhempas di Sumatera

Seorang wanita meratap kesedihan setelah mendengar berita pesawat Nusantara Buana Air yang dinaiki ahli keluarganya terhempas, di Medan, Indonesia, semalam. - AP

MEDAN 29 Sept. - Sebuah pesawat kecil yang membawa 18 orang dalam penerbangan domestik Nusantara Buana Air terhempas di kawasan bergunung-ganang di Sumatera hari ini.

Pasukan mencari dan menyelamat dikejarkan ke tempat kejadian.

Pesawat CASA C-212 itu sudah separuh perjalanan dalam penerbangan 30 minit dari Medan, Sumatera menuju ke Aceh apabila hubungan terputus dengan pusat kawalan lalu lintas udara, kata jurucakap Kementerian Pengangkutan, Bambang Ervan.

Beberapa minit kemudian, pesawat berkuasa turboprop itu menghantar isyarat kecemasan sebelum hilang daripada radar tentera udara, kata marsyal tentera udara, Bonar Hutagaol kepada stesen televisyen tempatan, TV-One.

Pesawat itu terhempas antara 7.28 pagi hingga 8.05 pagi ini di sekitar Gunung Bahorok, kira-kira 36 batu nautika ke barat laut Medan.

Penduduk tempatan mendakwa melihat kepulan asap dari pesawat yang terhempas dekat Kampung Bahorok.

"Saya melihat sesuatu yang luar biasa, sebuah pesawat berasap berlegar-legar pada paras rendah sebelum luput daripada pandangan saya," kata seorang penduduk kampung di daerah Langkat, Agus kepada TV-One.

Pesawat itu membawa 18 orang terdiri daripada tiga krew dan 15 penumpang termasuk empat kanak-kanak. - Agensi

Comments

Popular Posts