Bantah pesawat AS di Okinawa



TOKYO 1 Okt. - Enam pesawat MV-22 Osprey milik Amerika Syarikat (AS) mula ditempatkan di pangkalan tentera negara itu di selatan pulau Okinawa, Jepun hari ini, walaupun mendapat tentangan kuat daripada penduduk tempatan.
Tentera AS memindahkan pesawat itu ke Stesen Udara Marine Corp. Futenma di Okinawa dari pangkalan mereka di Iwakuni, di barat Jepun, tempat terletaknya baki enam lagi pesawat Ospreys selepas 12 buah dibawa dari AS pada Julai lalu, lapor agensi berita Kyodo yang memetik kenyataan Kementerian Pertahanan Jepun.
Penempatan itu dibuat tiga minggu selepas kira-kira 100,000 penduduk Okinawa berhimpun bagi membantah dan menentang penempatan tersebut kerana bimbang dengan keselamatan pesawat-helikopter hibrid itu.
Okinawa menempatkan hampir 75 peratus kemudahan tentera AS di negara itu ekoran Perjanjian Keselamatan AS-Jepun.
Kerajaan Tokyo berkata, Osprey adalah selamat untuk beroperasi di pulau itu, tetapi Gabenor Okinawa, Hirokazu Nakaima menyuarakan pendapat yang berbeza dan memberi amaran bahawa Futenma terletak di kawasan penduduk.
Pesawat Osprey itu pernah mencetuskan tragedi apabila dua orang maut di Magribi manakala semua krew pesawat terbunuh di Florida dalam nahas melibatkan pesawat tersebut pada tahun ini.
Kipas pada Osprey boleh diubah kedudukannya kepada menegak atau melintang, sekali gus membolehkannya terbang seperti helikopter atau pesawat



Comments