Felix Baumgartner batalkan terjunan dari angkasa



LOS ANGELES 10 Okt. - Cubaan rakyat Austria Felix Baumgartner untuk mencipta rekod terjun dari pinggir angkasa dibatalkan hari ini beberapa detik sebelum pelancaran yang telah dijadualkan ekoran masalah angin.
Beliau sudah bersedia di dalam kapsul bertekanan dan kiraan masa menurun lima minit telah pun bermula, tetapi apabila kiraan menghampiri sifar, keadaan angin kuat semakin ketara.
Belon besar yang sepatutnya membawa beliau naik ke udara kelihatan berolak ditiup angin di tapak pelancarannya di Roswell, New Mexico.
“Dibatalkan," kata jurucakap untuk misi Red Bull Stratos, Sarah Anderson kepada AFP sambil menambah tiada cubaan baru akan dilakukan pada hari ini. “Bukan hari ini, peluang telah berlalu," katanya.
Rakyat Austria itu menyasarkan untuk memecah tiga rekod dengan membuat terjunan bebas paling tinggi dan paling laju dari ketinggian 36 kilometer, serta menjadi manusia pertama memecah halangan bunyi tanpa menaiki pesawat.
Baumgartner telah berlatih selama lima tahun untuk terjunan tersebut yang mengikut rancangannya dia akan terjun dari belon udara secara bebas selama lebih kurang lima minit sebelum membuka payung terjun pada pada paras 5,000 kaki untuk mendarat ke tanah



Comments

Popular Posts