Pendapatan syarikat penerbangan RM13 bilion tahun ini



KUALA LUMPUR 1 Okt. - Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA) menyemak semula unjuran pendapatan syarikat penerbangan kepada AS$4.1 bilion (RM13.12 bilion) pada tahun ini berbanding unjuran asal sebanyak AS$3 bilion (RM9.6 bilion).
Pada 2011, industri penerbangan mencatatkan keuntungan sebanyak AS$8.4 bilion (RM26.88 bilion).
Bagi tahun 2013, IATA mengunjurkan keuntungan global meningkat kepada AS$7.5 bilion (RM24 bilion).
Ketua Pegawai Eksekutif IATA, Tony Tyler berkata, tinjauan hadapan yang lebih baik dibuat berdasarkan prestasi syarikat-syarikat penerbangan yang lebih baik semasa suasana mencabar.
''Krisis hutang Eropah, pertumbuhan perlahan di China dan kesan kelonggaran kuantitatif di Amerika Syarikat dan Jepun bakal mengambil masa untuk pulih, walaupun risiko tersebut telah berkurangan sejak beberapa bulan namun perkara itu menjejaskan keyakinan perniagaan.
''Prestasi lebih baik dapat dilihat pada suku kedua apabila menyaksikan keuntungan operasi hampir sama dengan tahun sebelumnya, walaupun suku pertama adalah mencabar.
''Ini dapat disaksikan apabila keputusan positif dapat dilihat,'' katanya dalam kenyataan dikeluarkan di sini hari ini.
Tyler berkata, industri penerbangan mempunyai peranan penting semasa ekonomi global bergelut dengan krisis kerana industri yang sihat merupakan pemangkin untuk pertumbuhan.



Comments