Boeing 747-8 Intercontinental selesai ujian penerbangan pertama



PESAWAT Boeing 747-8 Intercontinental menyelesaikan penerbangan ujian pertamanya minggu ini dengan pakej peningkatan perstasi minyak enjin GE. - BERNAMA


KUALA LUMPUR 22 Mei - Boeing 747-8 Intercontinental berjaya menyelesaikan penerbangan ujian pertamanya minggu ini dengan pakej peningkatan prestasi termasuk enjin GE yang dipertingkat.

Pakej peningkatan prestasi pesawat itu termasuk penambahbaikan enjin GEnx-2B dan perisian Komputer Pengurusan Penerbangan direka bentuk untuk meningkatkan kecekapan bahan api.

Naib Presiden dan Pengurus Besar, Eric Lindblad berkata, penambahbaikan berkenaan merupakan sebahagian daripada komitmen syarikat untuk terus menambah baik pesawat syarikat untuk pelanggan.

"Meningkatkan kecekapan bahan api sebanyak 1.8 peratus menjimatkan kira-kira sejuta dolar setahun dalam bahan api setiap pesawat dan mengurangkan pelepasan karbon," katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Pesawat berkenaan berlepas dari Paine Field di Everett, Washington, pada pukul 1.30 tengah hari waktu tempatan dan mendarat di Boeing Field di Seattle kira-kira empat jam kemudian


Comments

Popular Posts