Pesawat pejuang tersalah sasar, 25 askar Yemen maut

Askar kerajaan berada di atas kenderaan tentera bagi mengawal tunjuk perasaan antikerajaan di Dataran Tagheer di Sanaa, semalam. - REUTERS

ADEN 2 Okt. - Sekurang-kurangnya 25 askar Yemen maut apabila sebuah pesawat pejuang negara ini tersalah sasaran mengebom sebuah akademi tentera di selatan pekan Zinbijar dan terbabit dalam pertempuran dengan militan yang dikaitkan dengan al-Qaeda di selatan Yemen, hari ini.

Menurut pegawai, sejumlah askar terbunuh apabila serangan tentera udara Yemen tersalah sasar mengenai akademi itu di pekan Zinbijar.

Kemudiannya beratus-ratus militan Partisan of Sharia bergegas ke lokasi kejadian dan tercetus pertempuran antara kumpulan terbabit dengan pihak tentera.

Seorang pegawai tentera yang enggan dikenali berkata, serangan udara itu menyebabkan sejumlah besar anggota tentera terbunuh.

"Kumpulan militan al-Qaeda turut menyerang akademi tersebut selepas serangan udara itu dan membunuh lebih ramai tentera," katanya.

Pegawai di hospital tentera memaklumkan, mereka tidak dapat memastikan jumlah sebenar angka yang terkorban memandangkan ambulans tidak dapat ke lokasi serangan kerana berlakunya pertempuran sengit antara tentera dan militan.

Zinbijar merupakan ibu kota wilayah bergolak Abyan, dan sekurang-kurangnya tiga pekan dikuasai oleh puak militan pada Mei lalu sebelum pihak tentera berusaha menawan semula kawasan yang dirampas itu.

Comments

Popular Posts