Belum masanya untuk maut

BANGKAI pesawat JAT 367 yang dinaiki Vesna Vulovic musnah sama sekali namun beliau terselamat daripada maut.

KEJADIAN seorang lelaki yang ditikam sebanyak lapan kali sebelum dicampakkan ke dalam hutan di Jalan Bukit Putus, Kuala Pilah tetapi ditemui masih hidup pada Ahad lepas boleh diumpamakan sebagai kisah mati hidup semula.

Lelaki berkenaan yang hanya dikenali sebagai Arman Shah dikatakan sedar dari pengsan tidak lama selepas kejadian itu.

Malangnya dia terpaksa berjalan kaki selama satu hari setengah untuk keluar dari hutan tersebut.

Kisah yang dihadapi lelaki berkenaan merupakan antara himpunan kejadian 'bernasib baik' yang berlaku walaupun pada kebiasaannya dengan kejadian buruk yang berlaku adalah sukar untuk kita menerima hakikat mereka masih hidup.

Ketentuan

Memang benar bahawa hanya Tuhan yang maha berkuasa untuk menentukan takdir dan masa depan seseorang.

Jika sudah tiba ajal seseorang, hanya dengan gigitan nyamuk pun sudah cukup untuk kita pergi meninggalkan semua yang ada di dunia buat selama-lamanya.

Tetapi jika belum sampai waktunya, hatta jika pesawat terhempas sekalipun seseorang itu masih tetap bernyawa kerana qada dan qadar masih belum menetapkannya begitu.

Kisah umpama mati hidup semula ini sering saja menjadi perhatian kerana kejadian yang menimpa mereka ini adalah sesuatu yang sangat jarang berlaku.

Malah terdapat beberapa kajian mengenainya yang dilakukan oleh penyelidik Barat terutama dalam mengenal pasti bagaimana mereka yang melalui kisah yang menggerunkan serta hampir mencabut nyawa mereka ini mampu untuk terus hidup seperti manusia lain.

Trauma

Berdasarkan satu laporan yang dikeluarkan oleh American Psychological Association di Washington, kebanyakan wanita lebih mudah untuk selamat atau hanya mengalami kecederaan ringan apabila terlibat dalam kemalangan sebegini.

Bagaimanapun mereka ini lebih cenderung untuk mengalami trauma yang teruk akibat kesan dari kejadian buruk yang berlaku.

Menurut Profesor Dr. Richard G. Tedeschi, dari Jabatan Psikologi University of North Carolina antara kesan utama yang berlaku selepas kemalangan yang nyaris mencabut nyawa mereka adalah kesan kecederaan atau penyakit kekal, trauma akibat kehilangan nyawa mereka yang tersayang seperti anak atau suami serta apa yang dipanggil post-traumatic stress disorder(PTSD).

Hilang fokus

PTSD ini merupakan kesan stres yang melampau yang mana ia mampu mengakibatkan seseorang hilang fokus dalam hidup, bertindak di luar kawalan sehingga menggugat perhubungan dengan ahli keluarga dan rakan-rakan selain bersikap defensif dan menyalahkan orang lain.

Malah adakalanya mereka ini sanggup bertindak membunuh diri kerana tidak sanggup menerima 'pergolakan dalaman' yang menjadi punca kenapa ada masanya mereka berkelakuan aneh.

Bagaimanapun setelah menjalani rawatan atau akhirnya pulih dengan sendiri, kesemua mereka akan berasa bersyukur dan menjalani kehidupan dengan azam yang lebih baik untuk menghargai kehidupan.

Psikologi

Menjadi sebab utama kenapa ramai wanita yang lebih banyak terlibat dalam PTSD bersandarkan laporan yang dikeluarkan oleh Dr. David F. Tolin, yang juga Pengarah di Anxiety Disorders Center, hospital psikiatri Hartford di Connecticut, AS.

Menurut beliau, jika mereka yang pernah melalui pengalaman ngeri dalam kemalangan di dedahkan dengan rakaman atau bunyi kemalangan yang mereka lalui, golongan wanita akan memberi respons psikologi yang keterlaluan selain degupan jantung akan bertambah kencang.

Ini kemungkinan besar berkait rapat dengan hormon di otak mereka yang menjadikan mereka lebih mudah untuk berasa trauma dengan kejadian buruk yang pernah dilalui.

Berbeza daripada lelaki, kebanyakan mereka sudah terbiasa malah sejak kecil lagi berpandangan bahawa berasa takut dan bimbang adalah sesuatu yang cuba dielakkan.

Waima apa pun fakta mengenai kisah mati hidup semula ini kita tidak boleh menyifatkan apa yang telah berlaku terhadap mereka ini sebagai sesuatu yang mudah.

Ia bukan umpama kemalangan biasa yang hanya mengakibatkan luka-luka kecil tetapi kisah mereka ini diibaratkan hanya selangkah lagi malaikat maut akan mencabut nyawa mereka. Namun Tuhan masih memberi peluang kedua pada mereka untuk menjalani hidup yang lebih baik berbanding sebelumnya.

Apolo Nsibambi

PERDANA Menteri Uganda ini pernah melalui detik mencemaskan apabila helikopter yang dinaikinya bersama enam orang pegawai terhempas. Bagaimanapun kesemua mereka terselamat setelah helikopter tersebut yang didakwa mengalami masalah teknikal sempat terjatuh di atas rimbunan pokok sebelum pesawat itu terhempas. Kejadian itu berlaku di bandar Bugiri, selatan Uganda pada Mac 2010. Perdana Menteri sebelumnya, John Garang juga terbunuh dalam satu kemalangan helikopter pada Julai 2005.

George Lucas

PENGARAH filem terkenal ini antaranya Star Wars merupakan seorang lelaki yang dilihat sebagai gagal, lemah dan tidak mampu pergi jauh ketika zaman remajanya. Namun beberapa hari sebelum menamatkan zaman persekolahannya pada tahun 1962, Lucas terlibat dalam satu kemalangan jalan raya ngeri mengakibatkannya koma selama tiga hari.

Mengulas mengenai kejadian itu, Lucas menyatakan bahawa seseorang yang terlibat dengan pengalaman sebegitu pasti akan tertanya-tanya kenapa ia berlaku atau kenapa berada di situ ketika kejadian. Lucas sendiri masih tertanya-tanya mengenainya sehingga kini dan ia sedikit sebanyak membantunya dalam berimaginasi mengenai banyak perkara.

Ozzy Osbourne

LEGENDA rock ini pernah mengalami kemalangan ngeri apabila terbabit dalam kemalangan motosikal berkuasa tinggi. Namun beliau diselamatkan oleh pembantunya yang terpaksa memberi pernafasan mulut ke mulut apabila jantungnya berhenti berdegup sebanyak dua kali sebelum di bawa ke hospital. Osbourne yang koma selama lapan hari menggambarkan pertama kali beliau membuka matanya sebagai sesuatu yang asing dan langsung tidak mengenali orang disekelilingnya.

Namun akibat kemalangan itu telah membuatkan dirinya semakin menghargai kehidupan dengan menyatakan adalah sesuatu yang mengagumkan bagaimana kejadian beberapa saat itu telah mengubah keseluruhan hidupnya.

Roy C. Sullivan

MANUSIA seorang ini mencatat sejarah tersendiri sebagai satu-satunya orang yang terselamat daripada panahan kilat bukan setakat sekali tetapi tujuh kali sepanjang hidupnya. Pertama kali beliau dipanah petir adalah pada tahun 1942 ketika berada di menara peninjau namun Sullivan hanya kehilangan salah satu kuku kakinya. Kejadian seterusnya berlaku pada tahun 1969, 1970, 1972, 1973, 1974 dan 1977.

Bagaimanapun dalam setiap kejadian itu beliau hanya cedera ringan dan langsung tidak menghadapi sebarang kecederaan kekal. Antara kecederaan yang berlaku padanya akibat panahan petir adalah terbakar bulu kening, dua kali rambutnya terbakar, sedikit kesan terbakar di bahu kiri dan terbakar di buku lali. Panahan petir terakhir yang berlaku ketika beliau sedang memancing adalah paling teruk pernah berlaku kepadanya. Ini kerana Sullivan telah dimasukkan ke hospital kerana terbakar di bahagian perut dan dadanya.

Comments