Mengapa AirAsia tiada tolak ansur?

ISTERI saya Puan Utami Fajar Sari telah membuat tempahan tiket pesawat AirAsia melalui Internet untuk penerbangan Langkawi/LCCT/Langkawi (H1VPKL) dan LCCT/Jakarta/LCCT(F84UPW).

Pada 16 Julai, saya bersama anak-anak telah menghantar isteri ke Lapangan Terbang Langkawi pada jam 12.20 tengah hari bagi pesawat ke LCCT dengan nombor penerbangan AK5325 yang akan berlepas pada jam 1.25 petang.

Selepas mendapatkan pas berlepas kami sekeluarga pergi ke kafeteria untuk makan tengah hari.

Saya terdengar pengumuman bahawa pesawat AirAsia dijangka berlepas ke LCCT pada pukul 1.50 petang dan saya beranggapan bahawa itu adalah pesawat yang akan dinaiki oleh isteri saya kerana kebiasaannya pesawat AirAsia ke LCCT sebelum jam 1.25 petang adalah pada pukul 11.45 pagi.

Semasa makan tengah hari bersama keluarga dalam pukul 1.15 petang, saya terdengar pengumuman memanggil isteri saya ke balai berlepas kerana pesawat telah bersedia untuk ke LCCT.

Isteri saya terus bergegas pergi ke pintu berlepas yang cuma mengambil masa kurang dari 10 minit dari kafeteria.

Isteri saya dimaklumkan bahawa pesawat telah berlepas dan beliau hendaklah merujuk kepada kaunter tiket untuk urusan selanjutnya.

Saya telah memberi penjelasan mengapa isteri saya terlepas pesawat dan meminta jasa baik penyelia di kaunter tiket untuk membenarkan isteri saya menaiki pesawat pada pukul 1.50 petang yang sebenarnya adalah merupakan pesawat yang telah 'delay' dari jam 11.45 pagi.

Petugas AirAsia memaklumkan bahawa saya terpaksa membayar harga tiket baru RM462 jika ingin menaiki pesawat tersebut.

Saya menjelaskan dan merayu agar isteri saya dibenarkan menaiki pesawat tersebut dengan menggunakan tiket yang lama dan sanggup membayar penalti ataupun caj perkhidmatan bagi kecuaian saya.

Penjelasan saya tidak diterima dan saya tiada pilihan lain kerana isteri saya akan menaiki pesawat ke Jakarta pada jam 5.30 petang pada hari tersebut.

Setelah membayar harga tiket baru tersebut, isteri saya terpaksa bergegas ke pintu berlepas kerana pesawat telah menunggu beliau.

Saya ingin meminta penjelasan AirAsia mengenai perkara ini kerana:

n Isteri saya telah berada di lapangan Terbang Langkawi 1 jam sebelum pesawat berlepas dan nama beliau telah tercatat di dalam senarai penumpang.

n Setelah nama beliau dipanggil, beliau terus bergegas ke pintu berlepas yang mengambil masa kurang 10 minit. Kenapa pihak AirAsia tidak boleh menunggu sekejap sedangkan pesawat yang sepatutnya berlepas pada jam 11:45 pagi lewat hingga jam 1:50 petang dan Air Asia hanya memohon maaf di atas kelewatan tersebut yang telah menjadi kelaziman mereka. Jika penumpang terlewat sedikit dengan alasan yang munasabah pun ditinggalkan.

n Petugas AirAsia seharusnya mesra pelanggan dan tidak terlalu berkeras dengan pelanggan

Comments

Popular Posts