Jet perang Israel serang Genting Gaza

GAZA CITY 19 Ogos - Jet perang Israel menyerang Genting Gaza dan kawasan bersempadan dengan Mesir semalam, membunuh enam orang.

Serangan dilakukan beberapa jam selepas enam penduduk Israel, termasuk dua wanita selain seorang anggota tentera dan polis terbunuh, manakala sekurang-kurangnya 26 lagi cedera dalam serangan berhampiran resort Laut Merah, Eilat.

Menurut pegawai perubatan, Israel bertindak balas dengan menyasarkan pangkalan kumpulan pejuang di Gaza yang didakwanya bertanggungjawab atas serangan itu, menyebabkan enam orang terbunuh di bandar Rafah.

Empat daripada mangsa yang terbunuh adalah anggota kanan Jawatankuasa Penentang Popular (PRC), tetapi seorang daripadanya adalah kanak-kanak.

Identiti seorang lagi mangsa bagaimanapun masih tidak jelas.

PRC mengesahkan pemimpin dan beberapa anggota mereka terbunuh dalam serangan di Rafah itu, tetapi berjanji untuk 'bertindak balas'.

Di Mesir, seorang pegawai polis dan dua anggota tentera turut terbunuh apabila pesawat Israel melancarkan roket berhampiran sempadan Mesir Gaza, menurut pegawai keselamatan Mesir.

Dua lagi anggota polis dilaporkan turut cedera akibat serangan itu.

Serangan balas Israel itu dilancarkan selepas satu kumpulan bersenjata berhampiran Eilat menyerbu dua bas dan sebuah kenderaan, meletupkan sebuah jip tentera dan meletupkan sebuah lagi kenderaan dengan roket. - AFP

Comments

Popular Posts